Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Csoda - Koós Iván életmű-kiállítása

Csoda címmel nyílt meg legújabb kiállításunk, amellyel a színház művészi arculatát jelentős mértékben meghatározó tervező, Koós Iván előtt tisztelgünk. Az alábbiakban Balla Margit festőművész, bábtervező a megnyitón elhangzott beszédét adjuk közre. 

Miközben azon gondolkodtam, hogy mit fogok itt mondani ma este, támadt egy ötletem. Mi lenne, ha a báboknak is lenne egy aszfaltdarabjuk, mint a hollywoodi sztároknak, ahová benyomhatnák pici falábukat. Már amelyiknek van lába… Koós Iván Mandarinja, Petruskája és Samuka mindenképpen ott lennének a halhatatlanok között.

A Mandarin és a Lány (fotó: Éder Vera)

A kiállításnak a Csoda címet adtuk. Nemcsak az idézett mondat miatt – „Hiszek a csodában, a bábok életre keltésének, átváltozásának csodájában.” –, hanem mert az általa megteremtett lények valóban életre keltek, és kiválnak a világban létező többi halhatatlan krampusz és palacsintasütős pojáca közül.

Koós Iván után nem lehet ugyanúgy bábot tervezni, bábszínházat csinálni, mint őelőtte. Ő mára megkerülhetetlen. Mitől lett azzá?

Kora és környezete nélkül nehéz megítélni egy ember művészetét. A kor, amelyben ő élt, árgus szemmel figyelte, mit művel a művész. Ám ez a figyelem csak arra a területre korlátozódott, amit ő – mármint az árgus szem – magas művészetnek gondolt. Festészet, szobrászat, irodalom, színház. És miközben ezeket a műfajokat külön-külön szabályozta, esetenként tiltotta, nem vette észre, hogy itt, a bábszínházban megszületik valami, amely komplex módon tartalmazza mindezeket a művészeteket – és nemcsak tartalmazza, hanem oly módon virágzik, hogy a bábszínházból korának egyik legavantgárdabb színháza lesz. Koós Iván, Szilágyi Dezső, Szőnyi Kató, Ország Lili és Bródy Vera együttese itt új műfajt teremtett. Kiderült, hogy a báb többre alkalmas, mint addig gondoltuk. Egy fából készült arc, egy hungarocell száj, papírmasé szem ugyanúgy képes tragédiák vagy szürreális drámák megjelenítésére, akár az élő színész. Sőt, néha jobban, mert a báb nem vág fölösleges pofákat, nem gesztikulál, ha nem kell, de ha szükséges, akkor átrepül a színen, vagy átváltozik.

Koós Iván egyénisége, tehetsége azzal emelkedett ki ebből a nagyszerű együttesből, hogy ő kicsit minden volt: díszlettervező, rendező, bábtervező, meg ami még kellett.

Nem egyszerűen csak bábot csinált, hanem bábszínházat.

Petruska és a Balerina (fotó: Éder Vera)

Részt vett a színpadra állítás minden fázisában és formálta azt. Díszlettervei önálló képzőművészeti alkotások, bábjai szobrok. Munkássága akár egy hologram. Bármely pontban tetten érhető a zsenialitás.

Művei egyszerre díszletek, bábok és bábdíszletek. Megszűnnek a műfaji korlátok. Kezei között minden anyag alkalmas arra, hogy meglelkesedjen. A sunyi macska vagy a cirkuszi bohóc rugóteste hosszúra nyúlik, az iszákos fickó feje borospalack. Ha egy bábnak csak az egyik profiljára van szükség, akkor nincs is másik fele. Ez a lényegre törés új megközelítési módot teremt; azt és csak azt mutatja, ami fontos. A báb lényegét, szellemét jeleníti meg.

A Petruska már a minden korlátot kinevető darabok közé tartozik. A vásári bábtól a nagyon rafinált varázslófiguráig itt minden megtalálható. A Varázsló bábot két színész mozgatja, ugyanakkor ez a báb két marionettfigurát mozgat. Színház a színházban. Marionett keveredik lapos és pálcás bábokkal.

Ebben a világban nincs helye a fölöslegesnek. A bábok formája a lényeg kifejezésére szolgál. Mozgáslehetőségük pont annyi, amennyire szükségük van. Bármiből kicsivel több vagy kicsivel kevesebb csak zavaró lenne.

Koós Iván szívesen adta át tudását, művészetét másoknak.

Ő magyarázta el nekem, hogyan kell bábot tervezni, így ha csak rövid időre is, de tanítványának vallhattam magam. Köszönöm Ivánnak.

Az idő nem fog Koós Iván bábjain. Némelyeket újra kellett varrni, faragni. Testükben többször újjászülettek az elmúlt évtizedekben, de ma is ugyanazok. Igaz, hogy Iván 15 éve nincs közöttünk, de bábjai által itt van mégis. Visszatérnék az idézethez: „Hiszek a csodában, a bábok életre keltésének, átváltozásának csodájában.”

Keltsünk életre most egy bábot Bánky Eszter, Tatai Zsolt és Kemény István segítségével. Részlet következik Beckett Szomjúság című jelenetének bábadaptációjából.

Köszönöm, hogy meghallgattak, és átadom a szót Samukának.

0 Tovább

Boldog születésnapot, Bródy Vera!

Bródy Vera bábfiguráin generációk nőttek fel. Misi mókus, Mazsola, a Futrinka utca, a Diótörő, a Háry János és A fából faragott királyfi tervezője október 14-én ünnepli születésnapját.

A magyar színházművészet egyik meghatározó személyisége, Bródy Vera 1949-ben színészként kezdte a pályát a Művész Színházban, de Szergej Obrazcov első magyarországi vendégjátékának hatására a báb felé fordult érdeklődése. Az Iparművészeti Főiskolán tanult. 1951 és 1954 között az Állami Bábszínház műhelyének szobrásza, 1956 és 1958 között a Győri Állami Bábszínház művésze volt, 1958-tól pedig ismét az Állami Bábszínházban dolgozott, ahol emblematikus előadások bábjai, díszletei, jelmezei kerültek ki a keze alól. Ezek közülük első az 1952-es Misi mókus volt. Tersánszky Józsi Jenő hőse több kalandnak, így több előadásnak is főszereplőjévé vált, az 1961-ben bemutatott Misi mókus vándorúton azóta is levehetetlenül szerepel a színház repertoárján.

Ezt követte a Meseláda, a Csodafurulya, a Csalavári Csalavér, több Andersen-mese, a Százszorszép, a Hamupipőke, a Hófehérke és a hét törpe, az Ezüstfurulya, A szarvaskirály, a Jancsi és Juliska, a János vitéz, a Fajankó kalandjai, az Aladdin csodalámpája, A három kismalac, a Csipkerózsika, a Világszépe, a Fehérlófia, A csodálatos kalucsni, a Toldi, a Piroska és a három kismalac, a Dani Bogárországban, a Foltos és Fülenagy, A gyáva kistigris, a Bohóc rókák és egyéb mókák, Az elvarázsolt egérkisasszony, továbbá a felnőtteknek szóló Biztos siker, A szőke ciklon, amit az Állami Bábszínháznak az első nemzetközi sikert hozó előadás, a Szentivánéji álom, az Angyal szállt le Babilonba, majd A sárkány követett. Több produkcióban dolgozott együtt díszlettervezőként Koós Ivánnal, mások teljes látványát egyedül jegyezte.

1968-ban férjével Párizsba költözött, de kapcsolata nem szakadt meg az Állami Bábszínházzal, és olyan jelentős előadások fűződtek nevéhez, mint a világot járt Bartók-mű, A fából faragott királyfi, A pagodák hercege című Britten-opera, Kodály Zoltán Háry Jánosa, Shakespeare drámája, A vihar, amiért a kritikusoktól a legjobb jelmez díját kapta meg vagy a Rámájana. Természetesen gyerekeknek készült produkciókban is dolgozott: a Tündér Lala, a Gulliver az óriások földjén, a karácsonyi klasszikus, a ma is játszott Diótörő, a Hamupipőke, a Vásári bábkomédiák, a Varjúdombi meleghozók, A csodaszarvas népe, A Hollókirály, A repülő kastély bábjai mind neki köszönhetőek.

A francia fővárosban grafikákat, illusztrációkat, bábokat készít, ismeretterjesztő cikkeket ír, több könyvét adták ki Franciaországban, Németországban, Svájcban, Skandináviában, Nagy-Britanniában. 1972-től bábpedagógusként is dolgozik, gimnáziumi csoportjával bábelőadásokat hozott létre Párizsban, vezetett bábos táborokat Bretagne-ban. Ilyen volt A tűzmadár, a Stravinsky-darabot az Állami Bábszínház művészeivel is megrendezte.

Bródy Vera munkáit azok is ismerik, akik nem jártak az Állami Bábszínházba, hiszen a Magyar Televízió bábos mesejátékai közül ő álmodta meg Mazsolát vagy a Mi újság a Futrinka utcában? lakóit (ők később „átköltöztek” a Budapest Bábszínházba), de a Játsszunk bábszínházat! sorozat, a Gombóc tündér, a Tükrös-játék, a Dugasz Matyi, a Petruska vasárnapja és az Egyszeregy királyfi mind-mind az ő tervezőasztalán születtek.

1959-ben Munkácsy-, 1967-ben Jászai-díjjal tüntették ki, 2010-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét.

Bródy Vera emblematikus bábjait itt nézhetik meg.

0 Tovább

Bábok és bábosok a POSZT-on

Ha június 5. és 14. között POSZT-oltok, és érdekel benneteket a báb műfaja, akkor a következő programok közül választhattok.

A fesztivál megnyitóján a Bóbita Bábszínház óriásbábjai közreműködnek (június 5., 16:55, Színház tér).

A fesztivál ideje alatt a Széchenyi téren bábszínházi plakátokat is láthattok a kiállításon, ami az összes idei bemutató plakátját gyűjti össze (tőlünk ott van a Boribon és Annipanni, Az iglic, a Trisztán és Izolda, a Tíz emelet boldogság és az Unokák a polcon - a szelfizők között értékes nyereményeket sorsolunk ki!).

BÁB-EL a címe annak a kiállításnak, ami a magyar bábkészítés történetéből mutat pillanatképeket, illetve a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak munkáit is felvonultatja. Ez is nyitva van a fesztivál ideje alatt (Márkus Szín, naponta 12-től 18 óráig), csakúgy, mint a pécsi animáció történetét feldolgozó tárlat (volt Zálogház, hétfő kivételével 15-től 19 óráig).

Számunkra nagyon kedves egy versenyprogram: az I. Erzsébetben (a Vádli, a Szkéné és a FÜGE koprodukciója) Bercsényi Péter is játszik. (Június 7., 17 és 21 óra, Kamaraszínház)

Az OFF program legfontosabbja számunkra a Semmi előadása. A teret ismerjük, mert tavaly a Metamorfózis Fesztiválon már jártunk ott ezzel a produkcióval, de reméljük, hogy idén újabb nézőkkel gyarapodik a rajongótábor. (Június 10., 18 óra, Bóbita Bábszínház)

Ha megnéztétek a Semmit, kényelmesen odaértek a HOPPartklub koncertjére, ahol szintén fellép Bercsényi Péter. (Június 10., 20 óra, PannonPower Sétatér)

Minden nap lesz bábos program a Jókai téren. Áll a Circus Mechanicus, délutánonként pedig izgalmas elődásokat láthattok. Cím szerint: Pinokkió (június 6. 16 óra, Ziránó Színház); Dobronka cirkusz, világszám, Vitéz László - Az eláadott kincs (június 7. 16 és 18 óra, Mesebolt Bábszínház); Az égigérő fa (június 8. 16 óra, MárkusZínház); gólyalábas utcaszínház (június 9. 16 óra, DuóTrió Bábszínház); János vitéz (június 10. 16 óra, Boka Gábor); Ebcsont és Nyúlcipő (június 11. 16 óra, Bábrándozók Társulat, amelynek Kovács Judit is tagja, az előadás zenéjét pedig Teszárek Csaba írta); A halhatatlanság országa (június 12. 16 óra, Fabók Mancsi Bábszínháza); Vitéz László (június 13. 16 óra, MárkusZínház).

Még a megnyitó előtt, június 5-én 10 órakor kezdődik a Fehérlófia, a Bóbita Bábszínház előadása. 

Június 7-én a pünkösdölés keretében fog Pulcinella kertészkedni (10 óra, Zsolnay Kulturális Negyed, Ziránó Színház).

A Bóbita Bábszínház színésze Matta Lóránt, aki - bábok nélkül - június 8-án adja elő Alessandro Baricco Novecentóját (20 óra, Dóm Art Bistro).

A maszkos játékok is a báb műfajához tartoznak, így aki június 9-én 10 órai kezdettel a Színház téren maszkot készít, még akár bábos is lehet.

Június 14-én a Radnóti Színház Irodallam sorozatából látható két rész. A Nádgarnitúra a bábszínészként végzett Andrusko Marcella projektje, amelyben társa Dinyés Dániel. A Parti Nagy Lajos-művekre készült előadás nem lesz mentes a báboktól és a bábozástól! (Június 14. 16 óra, Janus Egyetemi Színház)

És még egy fontos, számunkra is jelentős kezdeményezést ajánlunk: a színházi nevelés kérdését körbejáró, június 7. és 11. között zajló programsorozatot.

1 Tovább

Tíz emelet boldogság - pályázati végeredmények

Nemrégiben meghirdetett pályázatunkra rengeteg pályamű érkezett, megmutatjuk a legjobbakat!

A díjazottak:

Jankó és Etel

Etel, Etel, drága Etel!

Nem tudok mozogni, pedig

mennék hozzád lovon is.

Ablakaim mindig téged néznek,

reggel, este és délben.

Szívem érted dobog,

ha csak rám mosolyogsz.

Szavaid elkápráztatnak, Jankóm,

az izgalomtól nem alszom.

Közel vagy és mégis távol,

kézfogásod hiába várom.

A verset írta: Gombás Gergő Artúr - Budapest

Vajda Eszter Zita - Budapest

Kovács Anna - Budapest

Angeli Anna - Szentendre

Marksteiner Míra - Gyula

Szőcs Kamilla - Nagykovácsi

Samuel Detraz - Barbiéres, Franciaország

Ők mindannyian az április 26-i, 14:30-kor kezdődő Tíz emelet boldogság előadáson kapják meg díjaikat.

A különdíjasok:

 Nyitnikék Óvoda, Cica csoport - Törökbálint

 Kesjár Csaba Általános Iskola, 2. t - Budaörs

Székely Imola - Gyömrő

Székely Kincső - Gyömrő

Szita Borbála - Budakeszi

Szita Júlia - Budakeszi

Ők mindannyian megtekinthetik az Unokák a polcon című előadásunkat.

0 Tovább

Vigyél egy gyereket színházba!

"Elfogadjuk és hirdetjük, hogy bár a gyerekeknek iránymutatásra van szükségük, elidegeníthetetlen joguk, hogy azok legyenek, amik lenni szeretnének. Ezt csak úgy érhetik el, ha teret adunk az álmaiknak és az álmaik megvalósításához mondta Nelson Mandela.

Mi, a Gyermek- és Ifjúsági Színházak Nemzetközi Szövetségének tagjai, őszintén hisszük, hogy a színház a lehető legjobb közeget teremti meg ahhoz, hogy a gyerekek álmodhassanak, és valóra válthassák az álmaikat. De vajon kellő emberséggel, tisztelettel, játékossággal, bizalommal és humorral fordulunk feléjük? Biztosítjuk, hogy a színházba látogató gyerekek" – származástól, nemtől, osztálytól, anyanyelvtől stb. függetlenül – elég teret kapjanak az álmodozáshoz és álmaik megvalósításához?

2014-ben lesz 25 éve, hogy elfogadtuk a Gyermekjogi Nyilatkozatot. De vajon komolyan vesszük-e a benne foglaltakat? Hány nemzet érti meg a 31. paragrafus jelentőségét, miszerint "minden gyereknek elidegeníthetetlen joga a pihenés, a játék, a szabadidős, a kulturális és a művészeti tevékenység”? Hány nemzet tesz azért, hogy ezek a jogok megvalósuljanak?

Mindez persze nem csak a nemzetek, országok, kormányok felelőssége. Mindannyian tehetünk érte! Március 20-án, a Gyermek- és Ifjúsági Színházi Világnapon arra kérünk, vigyél egy gyereket színházba, vagy a színházat vidd el neki – adj esélyt, hogy a varázslat megtörténjen!

Ahogy Mandela mondta: "A történelem az alapján ítél felettünk, hogy sikerült-e megváltoztatnunk a gyerekek mindennapjait."

Yvette Hardie

Az ASSITEJ International elnöke

0 Tovább

babszinhaz

blogavatar

A Budapest Bábszínház blogja a Budapest Bábszínházról és a bábszínházról. Azoknak a nézőknek, akik igazán nyitottak. Felnőtteknek is. Sőt!

Címkefelhő

Budapest Babszinhaz (98),bábszínház (52),bab (15),Semmi (13),Janne Teller (12),Trisztan es Izolda (12),ifjúsági előadás (9),gyerekszínház (9),Kabaré musical (8),kabaré (6),Alföldi Róbert (6),rajzpalyazat (5),Spiegl Anna (5),Hókirálynő (5),Daniel Danis (5),mese (5),Bercsenyi Peter (5),Kivi (5),Budapest Bábszínház (4),Pettson és Findusz (4),színháztörténet (4),musical (4),Ellinger Edina (4),babfilm (4),Ludas Matyi (3),Hoffer Károly (3),Nyúl Péter (3),Gáspár Ildikó (3),semmi (3),A kis Mukk (3),babszinhaz (3),Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (3),andrássy út (3),animáció (3),Quimby (3),Kiss Tibor (2),Kálmán Eszter (2),színház- és filmművészeti egyetem (2),cabaret (2),reklám (2),Csizmadia Tibor (2),Pagony Kiado (2),Koós Iván (2),beatrix potter (2),BBC (2),Hans Christian Andersen (2),Teszárek Csaba (2),Ács Norbert (2),Hups Crew (2),kortars irodalom (2),Markó Róbert (2),Bereczki Csilla (2),Katona József Színház (2),színház (2),könyvtár (2),bécs (2),Handspring Puppet Company (2),Az iglic (2),Szalinger Balazs (2),marionett (2),Caryl Churchill (2),El Hormiguero (1),Sziget 2013 (1),Pablo Motos (1),Nemes Takách Kata (1),gameshow (1),talkshow (1),Spanyolország (1),Nelson Mandela (1),gyermek- és ifjúsági színházi világnap (1),Kovács Judit (1),báb (1),Marék Veronika (1),Michelle Obama (1),Sesame Street (1),szezám utca (1),óvodás (1),Márton László (1),Muppets (1),Tíz emelet boldogság (1),Muppet Show (1),Boribon és Annipanni (1),That Puppet Game Show (1),Koós György (1),Karádi Borbála (1),Mindenki (1),Oscar-díj (1),Kocsis Enikő (1),Fitos Dezső (1),Michac Gábor (1),Zságer-Varga Ákos (1),Némedi Árpád (1),Toldi (1),Arany János (1),középiskola (1),kötelező irodalom (1),budapest bábszínház (1),általános iskola (1),magyartanítás (1),Arany János-emlékév (1),gyerekelőadás (1),kötelező olvasmányok (1),Cziegler Balázs (1),Szálinger Balázs (1),Jevgenyij Svarc (1),Varro Dani (1),varró dániel (1),Julie Taymor (1),Futrinka utca (1),Brody Vera (1),Mazsola (1),Misi mókus (1),túl a maszat-hegyen (1),Jason Segel (1),Janosch (1),A csillagszemű juhász (1),magyar népmese (1),Kismackó és Kistigris (1),kesztyűs báb (1),Tim Burton (1),szatory dávid (1),poszt 2014 (1),Dario Fo (1),gyerekirodalom (1),mr bean (1),William Kentridge (1),Hajnali csillag peremén (1),Mozart (1),allatok vilagnapja (1),Salzburg (1),Richard Wagner (1),olvasás (1),Fige Attila (1),Babák (1),A halott menyasszony (1),Mórocz Adrienn (1),Jean Genet (1),Gimesi Dóra (1),Az oroszlankiraly (1),Karacsonyi lidercnyomas (1),allatbarat (1),Oedipus Rex (1),Andres Iniesta (1),Nike (1),foci (1),Vietnami Koztarsasag (1),vízi bábszínház (1),War Horse (1),Pillangokisasszony (1),Anthony Minghella (1),barca (1),Barcelona CF (1),szinhazi fesztival (1),Budapest Babszinhaz (1),kiállítás (1),TeARTrum Fesztivál (1),Sziget (1),hasbeszélő (1),Nina Conti (1),Bohoczki Sára (1),Fodor Annamaria (1),Michael Morpurgo (1),ASSITEJ (1),Szinhazi Vilagnap (1),ifjúsági színház (1),Fehérlófia (1),Broadway (1),Neudold Júlia (1),drámapedagógia (1),Blind Summit Puppet Theatre (1),John Turturro (1),Nagy Endre (1),Medgyaszay Vilma (1),Bárdos Artúr (1),animációs film (1),bábtörténet (1),dokumentumfilm (1),Richard Teschner (1),látványtervezés (1),kivi (1),bábfilm (1),Hollywood (1),Pethő Gergő (1),Odüsszeia (1),Odüsszeusz (1),Cselédek (1),Rózsa és Ibolya (1),Tatai Zsolt (1),CBBC (1),Blasek Gyöngyi (1),Szolár Tibor (1),West End (1),Füge Produkció (1),Jurányi (1),Neil Patrick Harris (1),Igy jartam anyatokkal (1),Nemzeti Színház (1)