Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Bábokkal bárhol?

A "bárhol" jelen esetben Bécs, a Technisches Museum.

Ahol egyrészt a hírközlés történetét bemutató résznél állítottak ki egy 1900-ból származó papír bábszínházat:

Közelebbről ilyen bábokkal:

Illetve van egy robotokkal foglalkozó időszakos kiállítás is, ahol a sok ipari meg szórakoztató robot közé bekerült négy marionett. Mindannyian az augsburgi bábszínházban (Augsburger Puppenkiste - ahol nemrégiben egy tárlaton a mi legendás Grimm-előadásaink bábjait is kiálltották) készült figurák, a filmeket pedig a tartományi televízóban sugározták. Ők azok:

Schlupp - a Schlupp a zöld csillagról (1986) című film címszereplője

Sabor, a gonosz varázsló - 3:1 a szakállasok javára - A gonosz Sabor (1971) című film bábja

Blecki Decker és Johann Wolfgang a Szemét-hegyről - az Éjféli nap elrablása (1994) című film bábjai

És az egyik film, a Schlupp a zöld csillagról:

0 Tovább

„Ezzel a két kezemmel” – Richard Teschner-kiállítás Bécsben

Álljanak szembe a Staatsoperrel, induljanak el az árkádok alatt a bal oldalon, menjenek el az Albertina mellett, és a jobb oldalon, ahol az Augustinerstrasse, a Führichgasse és a Spiegelgasse találkozik, van egy épület, az egykori Lobkowitz-palota, ami az Osztrák Színházi Múzeumnak ad otthont. A 2. emeleten állandó osztrák színháztörténeti kiállítás tekinthető meg, a földszinten és az első emeleten időszakos tárlatok kapnak helyet, köztük a 2014. február 10-ig nyitva tartó, Richard Teschner munkásságát bemutató kiállítás. Amit tulajdonképp nem lehetett nehéz összeállítani, hiszen a festőművész, grafikus, bábtervező, bábkészítő, bábjátékos teljes hagyatékát a múzeum kezeli. (Sőt, a múzeum elődje, az Osztrák Nemzeti Könyvtár Színházi Gyűjteménye már 1940-ben megvásárolta tőle az egyik előadásának komplett díszletét, kellékeit és bábjait.)

A bejárat

Kezdjük rövid életrajzzal. Richard Teschner 1879-ben született az akkori Karlsbadban (ma Karlovy Vary), és 1948-ban halt meg Bécsben. Prágában festőművésznek tanult, majd Bécsben képezte magát tovább, ahol végül 1909-ben telepedett le. 1911-ben, egy hollandiai útján ismerkedett meg a wayangjátékkal, ott több bábfigurát is vásárolt. Első előadását 1912-ben készítette el (Az arany sárkány), ezt barátainak mutatta be. Az Osztrák Művészeti és Ipari Múzeum 1919/20-as kiállításán szintén játszotta a produkciót. 1925-től nyilvános bábelőadásokat tartott, 1932. november 11-én pedig megnyitotta Figurenspiegel nevű színházát. (Teschner-életrajz németül, angolul.)

A nézők - egy 1916-os festmény

Ezek a száraz tények, most pedig jöjjön néhány, remélhetőleg érdekes adalék Richard Teschner életéhez és munkásságához:

A cseh modernek különösen vonzódtak a mesékhez, ez alól Teschner sem volt kivétel. Szinte minden előadásának alapja mese.

Egy korai Teschner-festmény

Már 1905-ben szerette volna Gustav Meyrink (A gólem írója) "behúzni" Teschnert a Wiener Werkstättébe, hogy annak munkatársaival egy marionettszínházat hozzanak létre.

Így bábozott Richard Teschner

Már Prágában olyanokat írt Teschner, hogy elege van a klasszikus színházból, mert nem lát benne fantáziát, fejlődési lehetőséget, és a színházművészet egyedüli továbblépése a bábművészet által lehetséges. Ehhez persze a báb mozgási és a bábos mozgatási képességeit kell tökéletesíteni. Egy Paul Brann-nak szóló levélben fel is sorolja, hogy mi a problémája kora színházával: tele van fals pátosszal, naturalizmus és nyál keverékét látni a színpadon. „Fel nem foghatom, hogy járhatnak emberek színházba, még kevésbé értem, hogy írhatnak ilyen darabokat” – szól a lesújtó vélemény.

A Hollandiában vásárolt bábok

Bábjátékaihoz polyphon szolgáltatta a zenét, azaz a meditatív hangkulisszát.

Ufa-filmekben is dolgozott – például Leni Riefenstahllal –, ezt a tapasztalatát használta fel a Figurenspiegelhez (különösen a klasszikus kukucskaszínpad hátteréhez), illetve bábfilmjeihez.

Teschner forgat

A kortárs német tánc sem hagyta őt hidegen – vagy a báb is bekúszott a kortárs német tánc látókörébe, ezt döntse el ki-ki ízlése szerint, mindenesetre több maszkos játékban dolgozott tervezőként.

Elektra-maszk

A kiállítás kronologikus, az első teremben a korai festmények, rajzok, reklámgrafikák láthatóak, ezt követik a bábok, majd a filmmel való kapcsolatát dolgozza fel Ivan Ristic kurátor. Nem különösebben interaktív módon, tehát a tableteket csak nézni lehet, megérinteni nem, a bábok is tárlókban, szigorúan szabályozott fény- és páraviszonyok között várják a látogatókat. (Ebben az értelemben felnőttkiállítás a javából.)

Viszont van néhány alkalommal tárlatvezetés, párszor levetítik a Die Lebens-Uhr újrafelvett filmváltozatát, eljátsszák a Der Basilisk és – stílszerűen karácsony előtt – a Weihnachtsspiel című előadásokat, novemberben két napig bábnapokat tartanak, továbbá a tárlaton is látható filmekkel kiadtak egy DVD-t , és van egy igen részletes katalógus is. A teljes árú belépő 8, a kedvezményes 6 euró, gyerekeknek és 19 év alattiaknak ingyenes.

Egy restaurált filmen - nem az igazi hanggal - ilyen volt a karácsonyi darab:

És akkor még néhány kép:

A basziliszkusz - ezt is újrajátsszák

Bimini - ahogy a báb "zongorázik", úgy változik a zongora fölött a pöttyök és a tárló tetejébe beépített neon színe

A rádióbemondó (1935) - az egyetlen báb, ami hasonlít alkotójára. A háttérben a jelenet filmen.

Az összművész és felesége ex librise

Így állt a báb Richard Teschner kezében

Zipizip bábban

Zipizip és barátai (Teschner és barátai farsangi jelmezben)

A Figurenspiegel logója

0 Tovább

BB-sek és bábosok a POSZT-on

Közszolgálati poszt következik. Előadással nem leszünk jelen, de több színészünkkel is találkozhattok a XIII.  Pécsi Országos Színházi Találkozón. Időrendben:

június 7. 20:00, PannonPower Sétatér: Harmadik Figyelmeztetés-koncert (Pethő Gergő dobol)

június 10. 19:00, Jókai tér: Szuplé Varieté-koncert (Kovács Judit énekel)

június 11. 20:00, PannonPower Sétatér: HOPPart Klub-koncert (Bercsényi Péter énekel)

(Fotó: Tóth László - poszt.com)

június 12. 20:00, Zsolnay Kulturális Negyed - E78: Minden ötödik órában (az előadásban Mórocz Adrienn játszik)

(Fotó: Horváth Judit)

A bábos szakma képviselői idén is az off programok között kaptak helyet, úgyhogy menjetek a Jókai térre - remélve, hogy jó idő lesz -, mert ott lesz a MárkusZínház (a Katputhli című, indiai "bábakrobatákkal" készült produkcióval Kecskeméten, a Bábszínházak Országos Találkozóján már lenyűgözték a szakmát), a Ziránó Színház, Fabók Mancsi (a Kapós Böskét a BÁBU Fesztiválon is láthattátok), Écsi Gyöngyi, a Ládafia Bábszínház, a Vojtina Bábszínház és Schneider Jankó Vitéz László távoli (afrikai) rokonával Batu-tával, a Bóbita Bábszínház pedig saját falai közt játssza a Veres András rendezte A kis hableányt.

Szóval ne tessék egyáltalán búsulni, ha elkelt az összes jegy a versenyprogramra, nem kell egyáltalán tolakodni, mert a bábosok ott lesznek Pécsen!

0 Tovább

Tervezz szőnyeget! - Eredmények

A kis Mukk bemutatójához kapcsolódóan ugyanis a Sova Designnal, a General Press Könyvkiadóval és a Bóbita magazinnal együttműködve rajzpályázatot hirdettünk. Mivel az előadás díszletében és bábjaiban fontos szerepet kapnak a szőnyegek, arra kértük az 5-10 éves korú gyerekeket, olvassák el történetet, és tervezzék meg a címszereplő kedvenc szőnyegét. Több száz rajz érkezett a pályázatra, közülük választottuk ki a legizgalmasabbakat. A díjazottak május 18-án, A kis Mukk előadása után, az előadás közreműködőitől, a közönség jelenlétében vették át jutalmukat (a képről Szabó Liza és Varga Dominika hiányzik, ők postán kapják meg a díjakat).

A díjazottak rajzai:

Gaál András Bendegúz

Nagy Nóra

Perlaky Zsófia

Szabó Liza

Varga Dominika

Zengő Csaba

A fődíjas: Vajda Eszter

0 Tovább

Kálmán Eszter: "Kihívás volt, jóféle kihívás"

Hosszú ideig kényszerű szünet volt a februárban bemutatott Kivi körül, az okot Bercsényi Péter - az egyik Kivi-előadás közben történt - balesete jelentette. De Peti felépült, a produkció ismét látható - sőt hamarosan tantermi körülmények közt is! -, úgyhogy itt az idő, hogy Hutvágner Éva révén megismerkedjetek Kálmán Eszterrel, aki a látványért, a térért, a különlegesen játékos kellékekért felelős.

Kálmán Eszter (fotó: Éder Vera)

Kálmán Eszter (fotó: Éder Vera)

- Hogy kerültél a Kivi csapatába?

- Szegről-végről ismertem Gáspár Ildit az Örkény Színházból, közös ismerősökön keresztül. Aztán Izsák Lili, akivel ő rendszeresen dolgozott, és akivel nagyon jó a kapcsolatom, maga helyett engem ajánlott erre a munkára.

- Mit lehet tudni az eddigi és jelenlegi munkáidról?

- Angliában diplomáztam és dogoztam díszlettervezőként; továbbá performance-rendezést is tanultam. Amikor hazajöttem, rendezőasszisztensként kezdtem el dolgozni, mellette pedig független produkciókban dolgoztam tervezőként – ez aztán szépen át is tudott fordulni teljesen a tervezői irányba. A Katona József Színházban voltam szakmai gyakorlaton, Máté Gábor mellett, utána két éven keresztül a TÁP Színházban voltam vezető munkatárs; emellett a Merlin Színházban kifejezetten az angol társulatokkal és előadásokkal foglalkoztam az angoltudásom és az angol színházi ismereteim révén. Ezeken keresztül kezdtem el ezután a független színházi irányba mozdulni. A Katonában A Gondnokság című sorozatban vagyok díszlet-és jelmeztervező, immár a második évad óta, ez nekem havi elfoglaltság: minden hónapban új epizód van, mindegyikhez részben új díszlet és új jelmez. Szintén a Katonában tervezek most díszletet Mayenburg Mártírok című darabjához, amit a Dömötör András rendez, emellett Szabadkán a Népszínházban az Übü királyhoz tervezek épp jelmezt, amit szintén a Dömötör András rendez. (A Gondnokság utolsó epizódját a Színházak éjszakáján játszották, a Mártírok-premier április 26-án volt. Az interjú ezt megelőzően készült.) Ezen kívül felújítotam egy két évvel ezelőtti rendezésemet, ami átkerül a Jurányi Inkubátorházba: ez a TÉP című előadás. Bánki Gergely, Janklovics Péter és Gera Marina a szereplők, egy háromszereplős szobaszínházról van szó, ami kezdetben a Fogasházban ment, aztán készülök egy másik TÁP színházas produkcióra Gergely Katalinnal, egy egyszemélyes performance-jellegű produkcióra, ami az évad utolsó előadása lesz. A legfontosabb a számomra talán a Trafó támogatása: a legemblematikusabb munkámnak Magyarországon a Trafóban rendezett Hamupipőkét tartom, ami egy színészek nélküli látványszínház volt.

- Beszéljünk a Kiviről – hogy alakult a munkafolyamat?

- Nagyon korán elkezdtünk Ildivel beszélni az előadásról - gyakorlatilag volt egy első találkozásuk, amikor csak barátkoztunk, kipuhatoltuk az esztétikai és a gondolkodásmódbeli hasonlóságokat, különbözőségeket. Szerencsére szinte azonnal egy hullámhosszon voltunk a színház nyelvét illetően. Én nagyon szoktam élvezni - és Ildivel ez különösen jól működött –, amikor egy rendező tökéletesen el tudja mondani, hogy mi az, amit tartalmilag akar, ami az, amit formailag… tehát úgy tud elmondani egy koncepciót, hogy annak íze és szaga van: én ebből tudok valamit főzni. Neki volt egy előzetes koncepciója erről a térről, amit elvetettünk, aztán együtt tanakodtunk, és a dolog hamar adta magát. Hamar rájöttünk a jellegére, hamar eldöntöttük, hogy a játék a lényeg benne. Innentől kezdve aztán egyenes volt az út. A technikai paraméterek persze adottak voltak, hiszen osztálytermi darabról van szó, így például nem lehetett nagyszabású a díszlet. A folyamat úgy zajlott, hogy Ildinek voltak ötletei: hogy mit hogyan akar megvalósítani –é n a szövegkönyv alapján minden helyzetre kitaláltam tárgyakat, hogy mi lehet, minek feleltethető meg, mit lehet vele csinálni.

- Ezt pontosan hogy kell elképzelni?

- Gyakorlatilag egy Excel-táblázat volt. Az első oszlopban a jelenet, a másodikban a helyszín megjelenésének lehetősége, végül a hozzá illő tárgyak. Amikor először bementünk próbálni, még ez a lista élt a fejünkben. Ez aztán alakult a színészekkel való munka során: volt, ami átalakult, volt, ami megváltozott. Volt olyan, amire én nem tudtam megoldást találni, végül hanggal oldottuk meg. Szabadon folyt a munka. Még ennyire játékosan, szabadon és kreatívan sosem kellett tárgyakról gondolkoznom. Kihívás volt, jóféle kihívás.  

- Lehetséges, hogy a későbbiek során fogsz még bábszínészekkel, esetleg bábokkal is dolgozni?

- Soha nem dolgoztam még bábokkal. A Hamupipőke előadásomban szerepelnek figurák, babák, de nem olyanok, amelyek így, közvetlenül érintkeznek az emberrel. Sokkal nagyobb nézői kreativitást igényelt az, hogy személyiséggel ruházd fel azokat a babákat, hiszen például nem hallottál hozzá hangot sem. Szerintem a bábszínház és a bábszínészek csodásak. Ez egy egészen varázslatos világ. De azt nem tudom, hogy tudnék-e klasszikus bábot tervezni. Van abban valami szépség, mégis kevésbé izgat, mint az élő emberekkel való munka, bár a bábszínház is inkább azon az úton van, hogy az embert is látni a bábok mögött.

- Mennyiben ifjúsági előadás a Kivi? 

- Van az egészben egy ellentmondás: úgy van kezelve a két színészünk, a két szereplőnk, mintha pont ugyanaz a korosztály lenne, akiknek készül, tehát kamaszok. Közben pedig maga az alapkoncepció, hogy két gyerek játszik otthon, és csak azt használják (tárgyi szinten is), ami otthon megtalálható – háztartási tárgyakat –, ez viszont egy sokkal kisebb korosztályra jellemző, akik játszanak a szőnyegen. Nézni viszont kamaszként is, felnőttként is nagyon élvezetes. Tehát inkább csak arra figyeltem, hogy a tárgyak, amik bekerülnek, azok a közvetlen környezetből is jöhessenek. Ami kimondottan a kamaszokat célozza, az a jelmez. Csak lazán, menőn!

Spiegl Anna és Bercsényi Péter (fotó: Éder Vera)

További írások a Kivi kapcsán:

Az 1. próbanapló

A 2. próbanapló

A 3. próbanapló

A 4. próbanapló

"Először is, még mielőtt" - Bercsényi Péter, Spiegl Anna és a Kivi

"A szolidaritás fontosságáról szól" - interjú Gáspár Ildikóval

0 Tovább

babszinhaz

blogavatar

A Budapest Bábszínház blogja a Budapest Bábszínházról és a bábszínházról. Azoknak a nézőknek, akik igazán nyitottak. Felnőtteknek is. Sőt!

Címkefelhő

Budapest Babszinhaz (98),bábszínház (52),bab (15),Semmi (13),Janne Teller (12),Trisztan es Izolda (12),ifjúsági előadás (9),gyerekszínház (9),Kabaré musical (8),kabaré (6),Alföldi Róbert (6),rajzpalyazat (5),Spiegl Anna (5),Hókirálynő (5),Daniel Danis (5),mese (5),Bercsenyi Peter (5),Kivi (5),Budapest Bábszínház (4),Pettson és Findusz (4),színháztörténet (4),musical (4),Ellinger Edina (4),babfilm (4),Ludas Matyi (3),Hoffer Károly (3),Nyúl Péter (3),Gáspár Ildikó (3),semmi (3),A kis Mukk (3),babszinhaz (3),Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (3),andrássy út (3),animáció (3),Quimby (3),Kiss Tibor (2),Kálmán Eszter (2),színház- és filmművészeti egyetem (2),cabaret (2),reklám (2),Csizmadia Tibor (2),Pagony Kiado (2),Koós Iván (2),beatrix potter (2),BBC (2),Hans Christian Andersen (2),Teszárek Csaba (2),Ács Norbert (2),Hups Crew (2),kortars irodalom (2),Markó Róbert (2),Bereczki Csilla (2),Katona József Színház (2),színház (2),könyvtár (2),bécs (2),Handspring Puppet Company (2),Az iglic (2),Szalinger Balazs (2),marionett (2),Caryl Churchill (2),El Hormiguero (1),Sziget 2013 (1),Pablo Motos (1),Nemes Takách Kata (1),gameshow (1),talkshow (1),Spanyolország (1),Nelson Mandela (1),gyermek- és ifjúsági színházi világnap (1),Kovács Judit (1),báb (1),Marék Veronika (1),Michelle Obama (1),Sesame Street (1),szezám utca (1),óvodás (1),Márton László (1),Muppets (1),Tíz emelet boldogság (1),Muppet Show (1),Boribon és Annipanni (1),That Puppet Game Show (1),Koós György (1),Karádi Borbála (1),Mindenki (1),Oscar-díj (1),Kocsis Enikő (1),Fitos Dezső (1),Michac Gábor (1),Zságer-Varga Ákos (1),Némedi Árpád (1),Toldi (1),Arany János (1),középiskola (1),kötelező irodalom (1),budapest bábszínház (1),általános iskola (1),magyartanítás (1),Arany János-emlékév (1),gyerekelőadás (1),kötelező olvasmányok (1),Cziegler Balázs (1),Szálinger Balázs (1),Jevgenyij Svarc (1),Varro Dani (1),varró dániel (1),Julie Taymor (1),Futrinka utca (1),Brody Vera (1),Mazsola (1),Misi mókus (1),túl a maszat-hegyen (1),Jason Segel (1),Janosch (1),A csillagszemű juhász (1),magyar népmese (1),Kismackó és Kistigris (1),kesztyűs báb (1),Tim Burton (1),szatory dávid (1),poszt 2014 (1),Dario Fo (1),gyerekirodalom (1),mr bean (1),William Kentridge (1),Hajnali csillag peremén (1),Mozart (1),allatok vilagnapja (1),Salzburg (1),Richard Wagner (1),olvasás (1),Fige Attila (1),Babák (1),A halott menyasszony (1),Mórocz Adrienn (1),Jean Genet (1),Gimesi Dóra (1),Az oroszlankiraly (1),Karacsonyi lidercnyomas (1),allatbarat (1),Oedipus Rex (1),Andres Iniesta (1),Nike (1),foci (1),Vietnami Koztarsasag (1),vízi bábszínház (1),War Horse (1),Pillangokisasszony (1),Anthony Minghella (1),barca (1),Barcelona CF (1),szinhazi fesztival (1),Budapest Babszinhaz (1),kiállítás (1),TeARTrum Fesztivál (1),Sziget (1),hasbeszélő (1),Nina Conti (1),Bohoczki Sára (1),Fodor Annamaria (1),Michael Morpurgo (1),ASSITEJ (1),Szinhazi Vilagnap (1),ifjúsági színház (1),Fehérlófia (1),Broadway (1),Neudold Júlia (1),drámapedagógia (1),Blind Summit Puppet Theatre (1),John Turturro (1),Nagy Endre (1),Medgyaszay Vilma (1),Bárdos Artúr (1),animációs film (1),bábtörténet (1),dokumentumfilm (1),Richard Teschner (1),látványtervezés (1),kivi (1),bábfilm (1),Hollywood (1),Pethő Gergő (1),Odüsszeia (1),Odüsszeusz (1),Cselédek (1),Rózsa és Ibolya (1),Tatai Zsolt (1),CBBC (1),Blasek Gyöngyi (1),Szolár Tibor (1),West End (1),Füge Produkció (1),Jurányi (1),Neil Patrick Harris (1),Igy jartam anyatokkal (1),Nemzeti Színház (1)