Help Sales ÁSZF

Hétvégi kirándulások

Pénteken a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban jártunk - először, de nem utoljára. Ez évadban ugyanis minden hónap harmadik péntekjén 17-től 18 óráig bevesszük a Sárkányos Gyerekkönyvtárat. A Budapest Bábszínházban jelenleg is számos irodalmi alapanyagból készült mű látható, ezért azt gondoltuk, a lehető legevidensebb az, ha a könyvek otthonába megyünk. Be kell vallanunk, kicsit tartottunk attól, lesznek-e érdeklődők, hogy fogadnak bennünket, de az egyre gyűlő tömeg és az egyre hangosabb kacagások után minden félelmünk elszállt.

A Pettson és Findusz (bemutató: október 10.) című előadásból két jelenetet mutattunk. Ez azért volt különleges alkalom, mert közönség még nem látta, a reakciókkal a rendező és a színészek itt szembesültek először. Biztató, amit hallottunk, és reméljük, ezzel nem kiabálunk el semmit...

A Lúdas Matyiból bábokat vittünk. A gyerekek Matyit, a Lúdat (Libát) és Döbdrögit azonnal felismerték, a kékfestőbe öltözött Klára báb azonban meglepte őket. Tasnádi István bábszínpadi átiratában ugyanis van egy szerelmi szál is. (De erről többet nem árulnánk el, szeptember 30-tól mindez megtekinthető a Játszó-téren.)

A következő alkalomra október 19-én kerül sor, akkor is várjuk a mesék és a bábok iránt érdeklődő kicsiket és nagyokat. Lehet tőlünk kérdezni, lehet véleményt mondani egy-egy nálunk látott előadásról, vagy tanácsot adunk abban, milyen előadást válasszatok családi programként.

Szeptember 22-én néhány sarokkal odébb költöztünk: az Andrássy úti TeARTrum Fesztiválon volt standunk. Köszönjük, hogy ennyien jöttetek, érdeklődtetek, kipróbáltátok, milyen a paraván másik oldalán állni. Mivel ez az állomás aratta a legnagyobb sikert a Színházak éjszakájának Bábszínház-járó túráján is, gondolkodunk a folytatáson.

0 Tovább

Mi az a bábszínház? - 3

Azt nem tudjuk, a Nike kreatívjai járnak-e bábszínházba, vagy a következő reklám főszereplője, Andres Iniesta kedveli-e a műfajt, ezt a legutóbbi reklámot mindenesetre saját bevallása szerint igencsak szerette. (Mondhatott volna mást? - kérdezheti a bennünk élő kisördög, de őt most zavarjuk jó távolra.) A bábot megkapta, a Barcelonában járók a klub múzeumában megtekinthetik.

Hasbeszélőkről már ókori források is írnak, főleg a vallási szertartásokhoz kapcsolódóan., a középkorban viszont boszorkányságnak tartották ezt a képességet. A későbbiekben, különösen a 19. századtól került előadó-művészet kategóriájába a hasbeszélés, a 20. században pedig cirkuszok és éjszakai lokálok attrakciója volt a bábuval megjelenő előadó. A mesterség nem halt ki, napjainkban főleg stand up comedy show-val jelennek meg a hasbeszélők, és leginkább az Egyesült Államokban népszerűek. Az előadók nemére vagy bábuk méretére vagy technikájára nincs előírt szabályozás, de a klasszikus térden ülő figurát egyre ritkábban használják. Elhihető, hogy a bábutól lehet félni, de hogy erre a félelemre orvosi szakkifejezés is van - automatonophobia -, eléggé bizarr.

A vietnami vízi bábszínházasokkal néhány éve a Szigeten és Pécsen, a Nemzetközi Felnőttbábfesztiválon is találkozhatott a magyar közönség. Az észak-vietnami tradíció - mua roi nuoc, mua: tánc, roi: bábok, nuoc: víz - a világörökség része, eredete a 11. századig vezethető vissza. A rizsföldeken dolgozó munkások báboztak először az esőért és a termékenységért imádkozó rítusok részeként, de az ősök tisztelete, kultuszuk továbbéltetése is a bábjáték feladata volt, később pedig így kommentálták a korabeli politikai helyzetet. A vízi bábosok egy-egy családból kerültek ki, akik maguk készítették 40-150 centi magas bábjaikat, ezek titkait szigorúan őrizve, csakis a dinasztián belül adták tovább.

Az előadás további két része a kapcsolódó videók közt vagy a Vietnamese Water Puppet Show kifejezésre keresve megtalálható.

0 Tovább

Mi az a bábszínház? - 2.

Akkor nézzük tovább, mi mindenre alkalmas a báb. Például arra, hogy gyereket játsszon, mert bár a gyerek nagyon cuki, de tegye minden rendező a szívére a kezét: problémás is lehet. És valószínűleg nézőként sokan álltunk (ültünk) sajnálkozva a fél 11-kor színpadra vitt gyerekek előtt. Anthony Minghella az English National Opera - a New York-i Metropolitanben is játszott -  Pillangókisasszonyában a gyereket bábbal váltotta ki. (Akik közreműködtek: a londoni Blind Summit Puppet Theatre. Saját bevallásuk szerint olyanok inspirálják őket, mint Philippe Genty, a Handspring Theatre, a The Wooster Group és a Sex Pistols. Ilyen érdeklődési körrel nem véletlen, hogy a tradicionális bunrakut tulajdonképp rockandrollosították.) Az okos, praktikus megoldás - 3:36-tól látható - a jelenet drámaiságából semmit nem vesz el. Sőt.

Aztán ott a War Horse, a londoni National Theatre 2007-ben bemutatott, és azóta már a West Endre transzferált műsoron levő előadása (2013 októberéig biztosan játsszák, de az előzetes jegyvásárlás igencsak ajánlott, mert viszik, mint a cukrot), amit már a Broadway-n és Torontóban is színre vittek, de van belőle utazó változat is, karácsony környékén bemutatják Melbourne-ben, jövő márciustól pedig Berlinben is műsoron lesz. Replica produkcióban természetesen, azaz az ereteditől egyetlen mozdulatban sem eltérően. A dél-afrikai Handspring Puppet Company segített a bábos rész - azaz az életnagyságú lovak - létrehozásban; az ő Woyzeckjük (rendezte: William Kentridge) nem is oly régen vendégszerepelt a Trafóban.

Ami érdekes, hogy nem Michael Morpurgo első világháborús regénye, hanem ez az előadás indította be Steven Spielberg fantáziáját, hogy filmre vigye a War Horse-ot. 

Az alábbi a színházi előadás  trailere, a kapcsolódó videói között van több olyan, amin naplószerűen megnézhető, hogyan készült a produkció. Érdemes rájuk kattintani.

Ezen a videón pedig feltehetőleg nem kevés promóciós szándékkal az angliai lóversenyek egyik legfontosabb helyszínén, a Sandown Parkban azt mutatják meg, mit tud egy igazi ló, és mit tud a színpadi bábló (vagy lóbáb - ahogy tetszik).

0 Tovább

Mi az a bábszínház? - 1.

Remélhetőleg a blog olvasói közül már sokan jártak bábszínházban (vagy épp a Budapest Bábszínházban), de minden bizonnyal sokan vannak olyanok is, akiknek - még mindig - a paravános, kesztűs bábos, nyuszit üldöző róka és rókát üldöző vadász jelenti a bábszínházat. A műfaj azonban ennél jóval több. Mutatunk is mindjárt néhány példát, amelyek bizonyítják, hogy a báb mellett Hollywood és a Broadway sem megy el.

Jason Segel - leginkább az Így jártam anyátokkal Marshall Eriksenjeként ismert - a 2008-as Lepattintva című filmben mutatta meg, hogy ígéretes bábmusicalszerző lehetne (a videó egy tévéshow-ból van, de a dal és a Drakula-báb a filmbeli):

De akinek ez nem lenne elég: Segel bábok iránti elköteleződése a 2011-es Muppets filmből - rájuk még visszatérünk! - szintén kiderült:

Julie Taymor (bővebben róla magyarul itt lehet olvasni) nevét a színházi szakma egy Stravinsky-opera, az Oedipus Rex kapcsán ismerte meg (teljes egészében itt nézhető végig az opera:

A nagyközönség számára a látványtervező-rendező mutatta meg, hogy élő- és bábszínház között a határok elmoshatók. Az alapanyag a rajzfilmből színpadra adaptált Az oroszlánkirály volt, a sokféle bábtechnikát felhasználó kísérlet terepe pedig a Broadway. S hogy ez a kísérlet - ellentétben a Pókember-musicallel - milyen remekül sikerült, mi sem mutatja jobban, mint a tény, hogy az 1997-es New York-i premier óta a londoni West Enden is műsorra került, ahol Lyceum Theatre-ben 1999 óta - túl az ötezredik előadáson - játsszák Szimba történetét. A darab öt nyelven, tizenöt országban látható, köztük Spanyolországban, Németországban és Japánban, az Egyesült Államokban pedig Las Vegas-i produkció és több utazó előadás is fut Az oroszlánkirályból.

Tim Burton nem készített még báb(os) filmet vagy előadást, és bizonyítékot sem találtunk bábos múltjára, de két animációs filmje, a a Karácsonyi lidércnyomás és A halott menyasszony valami miatt azt súgja, nem érdektelen számára a műfaj*.

1. példa:

2. példa:

A sorozatot folytatjuk, mert van még a tarsolyban néhány meglepetés.

* És gyorsan megköszönjük kedves olvasónk pontosító megjegyzését, melyben felhívja a figyelmünket arra, hogy Tim Burton a Karácsonyi lidércnyomásnak csak író-producere volt, nem pedig rendezője - ellentétben A halott menyasszonnyal -, ugyanis azt Herny Selick jegyzi.

0 Tovább

babszinhaz

blogavatar

A Budapest Bábszínház blogja a Budapest Bábszínházról és a bábszínházról. Azoknak a nézőknek, akik igazán nyitottak. Felnőtteknek is. Sőt!

Címkefelhő

Budapest Babszinhaz (98),bábszínház (52),bab (15),Semmi (13),Janne Teller (12),Trisztan es Izolda (12),ifjúsági előadás (9),gyerekszínház (9),Kabaré musical (8),kabaré (6),Alföldi Róbert (6),rajzpalyazat (5),Spiegl Anna (5),Hókirálynő (5),Daniel Danis (5),mese (5),Bercsenyi Peter (5),Kivi (5),Budapest Bábszínház (4),Pettson és Findusz (4),színháztörténet (4),musical (4),Ellinger Edina (4),babfilm (4),Ludas Matyi (3),Hoffer Károly (3),Nyúl Péter (3),Gáspár Ildikó (3),semmi (3),A kis Mukk (3),babszinhaz (3),Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (3),andrássy út (3),animáció (3),Quimby (3),Kiss Tibor (2),Kálmán Eszter (2),színház- és filmművészeti egyetem (2),cabaret (2),reklám (2),Csizmadia Tibor (2),Pagony Kiado (2),Koós Iván (2),beatrix potter (2),BBC (2),Hans Christian Andersen (2),Teszárek Csaba (2),Ács Norbert (2),Hups Crew (2),kortars irodalom (2),Markó Róbert (2),Bereczki Csilla (2),Katona József Színház (2),színház (2),könyvtár (2),bécs (2),Handspring Puppet Company (2),Az iglic (2),Szalinger Balazs (2),marionett (2),Caryl Churchill (2),El Hormiguero (1),Sziget 2013 (1),Pablo Motos (1),Nemes Takách Kata (1),gameshow (1),talkshow (1),Spanyolország (1),Nelson Mandela (1),gyermek- és ifjúsági színházi világnap (1),Kovács Judit (1),báb (1),Marék Veronika (1),Michelle Obama (1),Sesame Street (1),szezám utca (1),óvodás (1),Márton László (1),Muppets (1),Tíz emelet boldogság (1),Muppet Show (1),Boribon és Annipanni (1),That Puppet Game Show (1),Koós György (1),Karádi Borbála (1),Mindenki (1),Oscar-díj (1),Kocsis Enikő (1),Fitos Dezső (1),Michac Gábor (1),Zságer-Varga Ákos (1),Némedi Árpád (1),Toldi (1),Arany János (1),középiskola (1),kötelező irodalom (1),budapest bábszínház (1),általános iskola (1),magyartanítás (1),Arany János-emlékév (1),gyerekelőadás (1),kötelező olvasmányok (1),Cziegler Balázs (1),Szálinger Balázs (1),Jevgenyij Svarc (1),Varro Dani (1),varró dániel (1),Julie Taymor (1),Futrinka utca (1),Brody Vera (1),Mazsola (1),Misi mókus (1),túl a maszat-hegyen (1),Jason Segel (1),Janosch (1),A csillagszemű juhász (1),magyar népmese (1),Kismackó és Kistigris (1),kesztyűs báb (1),Tim Burton (1),szatory dávid (1),poszt 2014 (1),Dario Fo (1),gyerekirodalom (1),mr bean (1),William Kentridge (1),Hajnali csillag peremén (1),Mozart (1),allatok vilagnapja (1),Salzburg (1),Richard Wagner (1),olvasás (1),Fige Attila (1),Babák (1),A halott menyasszony (1),Mórocz Adrienn (1),Jean Genet (1),Gimesi Dóra (1),Az oroszlankiraly (1),Karacsonyi lidercnyomas (1),allatbarat (1),Oedipus Rex (1),Andres Iniesta (1),Nike (1),foci (1),Vietnami Koztarsasag (1),vízi bábszínház (1),War Horse (1),Pillangokisasszony (1),Anthony Minghella (1),barca (1),Barcelona CF (1),szinhazi fesztival (1),Budapest Babszinhaz (1),kiállítás (1),TeARTrum Fesztivál (1),Sziget (1),hasbeszélő (1),Nina Conti (1),Bohoczki Sára (1),Fodor Annamaria (1),Michael Morpurgo (1),ASSITEJ (1),Szinhazi Vilagnap (1),ifjúsági színház (1),Fehérlófia (1),Broadway (1),Neudold Júlia (1),drámapedagógia (1),Blind Summit Puppet Theatre (1),John Turturro (1),Nagy Endre (1),Medgyaszay Vilma (1),Bárdos Artúr (1),animációs film (1),bábtörténet (1),dokumentumfilm (1),Richard Teschner (1),látványtervezés (1),kivi (1),bábfilm (1),Hollywood (1),Pethő Gergő (1),Odüsszeia (1),Odüsszeusz (1),Cselédek (1),Rózsa és Ibolya (1),Tatai Zsolt (1),CBBC (1),Blasek Gyöngyi (1),Szolár Tibor (1),West End (1),Füge Produkció (1),Jurányi (1),Neil Patrick Harris (1),Igy jartam anyatokkal (1),Nemzeti Színház (1)